zaterdag 9 maart 2013

Het zaaien is begonnen

Poot- en zaaigoed



De zaadbestelling is binnen dus het zaaien kan beginnen!
De pootaardappelen liggen in een kistje op de logeerkamer voor het raam zodat ze kunnen spruiten.
Dit is nodig voordat ze de grond gaan.

Het is nog wat vroeg om te zaaien maar als je het in huis op een warme plek doet dan kan het al wel.
Ik heb deze week de tomaten, paprika, peper, aubergine, courgette en pompoen gezaaid, alles staat nu in de keuken.
De moeilijkste kiemers staan in het rijskastje, dat zijn de paprika, peper en aubergine. De tomaten staan erop, zo hebben ze toch nog wat warmte maar zonder zullen ze het ook wel doen.
Het is nu een kwestie van water geven en opletten dat ze opkomen. Als ze opgekomen zijn haal ik ze uit het rijskastje anders gaat het te snel en dan worden ze slungelig.

Zaaitray's op de rijskast





Zaaitray's in de rijskast














Ze verhuizen dan naar een slaapkamer waar het redelijk koud is.
Elke soort heb ik in een eigen tray gezaaid, vorig jaar had ik dat niet maar als in één tray meerdere soorten staan en er komt één soort op kun je deze nog niet uit de rijskast halen omdat de andere nog moeten ontkiemen. Dus worden dat slungelige plantjes en dat moet niet.
Als de zaailingen het tweede stel blaadjes heeft kunnen ze wel naar de kas, alleen is het dan wel oppassen dat het ‘s nachts niet te koud wordt. Dan moeten ze ‘s nachts weer in huis.
Maar zover is het nog niet, dat zal nog wel een paar weken duren.




Alle zaaitray's op de keukentafel



1 opmerking:

  1. Ziet er goed uit!
    Welke rassen tomaten heb je dit jaar?
    Ik zie van de paprika weer de Punt en de Karamel.
    Deze week heb ik ook de paprika, peper, aubergine en tomaat gezaaid. Het staat in het kweekkasje in de vensterbank.
    Met de courgette en pompoen wacht ik nog even.
    Tzt gaan er wel wat stekjes naar Noord Holland!

    BeantwoordenVerwijderen

NRelate Widget