maandag 11 maart 2013

Verrassende tatin van Ottolenghi

De verrassende tatin van Ottolenghi

Plenty van Ottolenghi blijft mijn favoriete kookboek. Ik denk dat ik de helft van de recepten nu gemaakt heb (het boek zit vol post-its).
Wij aten het gisteren als hoofdgerecht. Een tatin is genoeg voor 4 personen. Volgende keer moet er wel een rucolasalade bij, ik vond het zo een beetje kaal.

Ingrediënten
Een bakje cherrytomaatjes, gehalveerd
500 gram krielaardappeltjes, met schil
1 grote ui, gesnipperd
40 gram kristalsuiker
10 gram boter
3 takjes oregano
150 gram harde geitenkaas, in plakken
5 plakjes bladerdeeg
Zout, peper, olie

Bereiding
Halveer de cherrytomaatjes en leg ze met de snijkant naar boven op een stuk bakpapier op een bakplaat. Sprenkel er wat olijolie over en bestrooi met peper en zout. Zet 60 minuten in een oven op 130 graden.

Kook intussen de hele krieltjes 25 minuten in gezouten water tot ze gaar zijn. Giet af en laat afkoelen. Snijd aan beide kanten een dun plakje af en snijd ze dan in 2cm dikke plakken.

Bak de ui in 10 minuten in olie met wat zout goudbruin.

Vet een taartvorm van 22cm doorsnee in met olie, bekleed met bakpapier.
Verhit voor de karamel de boter en suiker in een steelpan op middenhoog vuur tot je een middenbruine karamel hebt. Schenk het op de bodem van de taartvorm, op het bakpapier.
Strooi hier de oreganoblaadjes op.
Leg de aardappeltjes dicht tegen elkaar aan in de karamel. Druk de tomaatjes en de ui tussen de aardappeltjes in en bestrooi royaal met peper en zout.
Verdeel de plakjes geitenkaas over de aardappel. Let het bladerdeeg hier overheen en de druk de rand romdom langs de aardappel in de vorm.

Bak 25 minuten in een oven op 200 graden. Daarna nog 15 minuten op 180 graden bakken.
Haal de taart uit de oven, laat een paar minuten staan voordat je hem omkeert op een bord.

Hij ziet er net zo uit als in het boek; toch leuk dat het recept weer precies klopt.
Alle recepten uit Plenty zijn een succes. Al moet ik zeggen dat ik van deze tatin wat hogere verwachtingen had. Hij kan niet op tegen de knoflooktaart die ik eerder al eens gemaakt heb.




Halve cherrytomaatjes 60 minuten in een oven op 130 graden



Karamel, gekookte krieltjes, ui, tomaat



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

NRelate Widget