maandag 18 februari 2013

Chocoladetaart, niet goed gelukt wel lekker






Ik had deze chocoladetaart gebakken voor Valentijn, ik weet dat ik Evert daar een heel groot plezier mee doe.
We doen niks aan Valentijn maar ik had wel zin om wat te bakken, dus het nuttige met het aangename...
Ik wilde een nieuw recept uitproberen en dit leek me wel wat, lekker met pure en witte chocola.

Het recept komt uit 'Proef de winter' van Tip Culinair.
Het moest in een vorm diameter 20cm, en die hebben we, nog op nieuw dus dat kwam wel goed.
Een mooie hoge taart die je dan in drie plakken moet snijden en ertussen witte chocolade, ik zag het helemaal voor me.

Alles verliep goed, alleen het werd geen mooie hoge taart, hij was bijna niet gerezen.... waar het mis is gegaan ik weet het niet.
Ik heb de taart evengoed in drie plakjes gesneden en er de witte chocolade ertussen gedaan, nou ja ertussen...
Het liep er tussen vandaan, een hele plas witte chocolade op het aanrecht. Dit met een paletmes maar over de gestapelde taart gesmeerd.
Er was veel te veel witte chocola dus heb ik het op deze manier opgemaakt.
Het recept is, als de taart weer gestapeld is, deze met pure chocolade glazuur bestrijken, gelukkig had ik dit glazuur nog niet gemaakt.
Het geheel maar in de koelkast gezet en afwachten.

's avonds bij de thee was het moment van de waarheid, het mes moest erin, de koelkast had zijn werk gedaan, de witte choclade was mooi hard geworden.
Evert vond het heerlijk dus missie geslaagd.



Ingrediënten: 

45 g cacao
125 g zachte boter of margarine
175 g fijne tafelsuiker
1 zakje vanillesuiker
2 eieren
zout
165 g zelfrijzend bakmeel, gezeefd 
200 ml slagroom
400 g witte chocolade, in stukjes
200 g pure chocolade, in stukjes
125 g boter of margarine
1 el ahornsiroop (maple) of keukenstroop poedersuiker
bereiden ca. 1 uur - oven ca. 40 min. wachten ca. 2uur
extra nodig: springvorm van ca. 20 cm  ingevet en bodem bekleed met bakpapier

Bereidingswijze:


Verwarm de oven voor op 180°C. Los de cacao al roerend op in 125 ml kokend water en laat afkoelen tot kamertemperatuur.
Klop de boter, tafelsuiker en vanillesuiker tot een licht en luchtig mengsel. Roer de eieren er één voor één door. Roer het cacaomengsel en een snufje zout erdoor.
Spatel het meel er in gedeelten door. Schenk het beslag in de vorm.
Bak het deeg in het midden van de oven 30-­40 min. (een prikker die je erin steekt, komt er droog uit). Laat de taart ca. 10 min in de vorm afkoelen.
Verwijder daarna de vorm en laat de cake op een rooster verder afkoelen.
Verhit de slagroom en schenk deze over de witte chocolade. Laat al roerend smelten en afkoelen.
Snijd het deeg horizontaal 2 keer door. Bestrijk 2 plakken royaal met witte chocoladevulling en zet de 3 plakken op elkaar. Laat de taart ca. 30 min. opstijven in de koelkast.
Smelt voor het glazuur op heel zacht vuurde pure chocolade, boter en ahornsiroop. Bestrijk de taart met een klein beetje glazuur, zodat het deeg net bedekt is. Laat het glazuur ca. 30 min. harden. Bestrijk daarna de taart met een dikke laag glazuur, zodat er een mooie gladde chocoladelaag om de taart heen komt. Laat harden.
Bestrooi de taart als laatste met poedersuiker.



1 opmerking:

  1. Dan ziet dit stukje er ondanks het beschreven geklieder heel netjes uit!

    BeantwoordenVerwijderen

NRelate Widget