zondag 24 februari 2013

Terrine van paprika en ricotta

Ja, het eerste recept uit m'n nieuwe Terrines kookboek is gemaakt: de terrine van gegrilde paprika en ricotta. Heel leuk om te maken, echt iets voor de zondagmiddag. Meestal vind ik ricotta van de supermarkt niet zo lekker, chemisch van smaak. Bij de Basarz in Groningen kun je in het weekend verse ricotta halen, dat is een stuk lekkerder. Maar ik moet zeggen, deze van Galbani valt me niet tegen. Ik zal dit merk zeker weer kopen als ik geen verse ricotta kan krijgen


Paprika's na 10 minuten grillen































Ingrediënten
3 paprika's (een rode, gele en groene)
500g ricotta (2 bakjes van 250g)
3 teentjes knoflook, geperst
een bosje basilicum
5 blaadjes gelatine, geweekt
Peper en zout
2 kleine terrines
Plasticfolie
 
Bereiding
Leg de paprika's op een stuk aluminiumfolie in een gloeiend hete oven, meestal zet ik de grill er ook bij aan. Keer ze halverwege tot ze rondom zwartgeblakerd zijn. Haal uit de oven, vouw de folie er goed omheen, zodat ze afkoelen en het velletje losstoomt. Je kunt ze ook in een aparte plastic zak of een af te sluiten bakje leggen, maar voor drie paprika's werkt dit net zo goed.
Pel de paprika's en verwijder zaad en zaadlijsten. Snijd de paprika's in brede repen.
Doe de ricotta, knoflook, basilicum, peper en zout in een kom. Er mag flink wat zout in, ricotta is heel neutraal van smaak.
Week de gelatineblaadjes in koud water en los ze daarna op in een scheutje heet water.
Voeg de gelatine toe aan de ricotta en meng goed (kan met spatel of in KitchenAid met vlinder)

Dan komt het leukste gedeelte!
Leg in de terrines een stuk plastic folie (ik gebruik slagersfolie, erg handig). Leg onderin de repen groene paprika, daarop ricotta, dan de gele paprika, weer ricotta en eindig met rode paprika en een paar blaadjes basilicum.
Vouw de folie over de inhoud en laat in de koelkast in 4-6 uren koelen en opstijven.
 
Heerlijk met wat zelfgebakken brood, als voorgerecht of bij de de borrel.
Ik denk dat het niet lang duurt tot het volgende terrinerecept wordt getest!

De ingrediënten


Ricottamengsel



De terrines vullen: het leukste werk!

 


Het ziet er wat rommelig uit, omdat de basilicumblaadjes in het ricottamengsel groot en heel zijn. Misschien is het beter om ze fijner te snijden en dan pas te mengen met de ricotta.
Het lijkt me ook lekker om bijvoorbeeld de helft ricotta en de helft geitenkaas te gebruiken of wat extra verse oregano toe te voegen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

NRelate Widget