zaterdag 2 februari 2013

Geroosterde prei met knoflook en tijm



Vandaag weer een vegetarisch menu.
Ik heb een prei diagonaal in stukken gesneden en in wat boter en koolzaadolie bruin gebakken.
Daarna met tijm en knoflook nog 15 minuten in de oven op 150 graden.
Echt, ik heb nog nooit eerder zo lekkere prei gehad! Voor herhaling vatbaar dus.
Het recept komt uit 'Bistro thuis' van Anthony Demetre.
(In dat boek staan een heleboel toprecepten trouwens)

Geroosterde prei met knoflook en tijm
 
Daarbij een salade met linzen en bietjes van Rachel Khoo (ze was gisteren op tv)
Deze keer geen Puy linzen, maar 'gewone' linzen. Aangezien die Puy linzen twee keer zo duur zijn, wilde ik het verschil wel eens proeven. Deze zijn wat papperiger en minder geschikt voor een salade, ze hebben niet die lekkere bite.
De bietjes heb ik geroosterd in de oven en daarna met m'n mandoline in heel dunne plakjes gesneden. Het kan natuurlijk ook met een mes.. maar die mandoline is ook leuk om te gebruiken (als je voorzichtig doet). Geitenkaas erbij en een dressing met peterselie, dille, olijfolie en rode wijn azijn.
Wat rucola zou er nog goed bij kunnen, maar dat had ik niet in huis. Het duurt gelukkig niet lang meer tot het weer uit de kas gehaald kan worden.
 
 
 
Linzensalade met geroosterde bietjes en geitenkaas

3 opmerkingen:

  1. Leuk idee om de prei zo te maken, die moet ik onthouden.
    Mooie pan ook, had je die al?
    Ja lekker linzen met bietjes en geitenkaas, dat is altijd goed. Voortaan dus Puy kopen, deze maar voor de soep.
    En de mandoline, deze keer geen bloed?
    Wij hebben nog wel rucola, deze week nieuwe zaaien, lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaag prei gekocht bij AH: 1,19 Euro per stuk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is wel erg duur.... Misschien zelf prei verbouwen in de moestuin?

    BeantwoordenVerwijderen

NRelate Widget