donderdag 6 juni 2013

Geroosterde aubergine met tahin



Ingrediënten
2 aubergines
60 gram tahin
1 teen knoflook, fijngehakt
Sap van een halve citroen
4 eetl water
3 eetl platte peterselie, grof gesneden
1 theel granaatappelmelasse

Pitjes van een halve granaatappel
Olijfolie om te besprenkelen
Peper en zout

Bereiding
Prik de aubergines rondom in met een vork. Leg ze 60 minuten in een oven op 200 graden. Keer ze halverwege een keer, zodat ze rondom zwart geblakerd zijn en de binnenkant zacht is.
Laat ze iets afkoelen, snijd in de lengte open en haal de inhoud eruit met een lepel. Snijd de auberginepuree grof en doe in een kom.
Meng de andere ingrediënten erdoor en proef of het pittig en zoetzuur genoeg is.
Bestrooi met de granaatappelpitjes en besprenkel met olijfolie.

Je kunt de auberginedip serveren met komkommer en tomaat als salade. Ik heb het met brood gegeten.  Het recept van Ottolenghi  (Plenty) is iets anders. Ik vond de tahin zo voldoende aanwezig. Het hangt er ook vanaf welke tahin je gebruikt, de Turkse die ik nu heb heeft een duidelijk geroosterde sesamsmaak.
Een lekkere dip voor als je meerdere mezze hebt. Het doet me denken aan Istanbul; daar eten ze ook veel aubergine. Ik heb na m'n bezoek aan Istanbul een aubergine-kookboek gekocht. Daar hoef ik niet meer in te kijken sinds ik de boeken van Ottolenghi heb.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

NRelate Widget