donderdag 6 juni 2013

Pesto van rucola

Rucolapesto


We hebben rucola in de kas, twee soorten wilde en gewone. De wilde heeft kleinere blaadjes en bloeit geel, de gewone heeft groter en grover blad en bloeit wit.
Ik heb ook het idee dat de gewone sneller doorschiet.
In de kas wordt het nu te warm voor rucola, ik heb het ook al buiten gezaaid en dat komt mooi op.  Ik denk dat het mekaar mooi opvolgt.

Gister een hele bos uit de kas gesneden, het was al tegen bloeien aan dus het werd tijd om te gebruiken.
Wat doe je met een hele bos rucola, je kunt het als sla eten maar ook pesto van maken. Ik weet niet of pesto alleen pesto mag heten als het met basilicum is gemaakt, dit is hetzelfde maar dan met rucola.
Je kunt het ook van waterkers of zelfs zevenblad maken. Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd omdat we geen waterkers en geen zevenblad hebben….
Ook kun je in plaats van pijnboompitten variëren met amandelen of walnoten, ook heerlijk.

Gewassen en gedroogde rucola

Gister heb ik de pesto door de pastasalade gedaan, een super simpele salade van uiteraard pasta, pesto, tomaat en zwarte olijven.
De pasta had ik van Korenmolen het Rode Hert, Molenpasta van Henk, heerlijke fusilli gemaakt van durumtarwe, tarwemeel, spinaziepoeder, tomatenpoeder en water.
Als we weer bij het Rode Hert komen neem ik zeker weer een zak mee.

Ingrediënten:

125 g rucola (ongeveer)
3 tenen knoflook, fijngesneden
50 g pijnboompitten, geroosterd
75 g parmezaan, geraspt
Goede olijfolie
Zout naar smaak
Citroensap naar smaak

Bereiding:

Doe de rucola, knoflook en pijnboompitten in de magimix of blender en maal het fijn.
Voeg zoveel olijfolie toe tot je een smeuige pasta hebt, doe er de parmezaan bij en meng nog kort.
Proef en voeg zout en citroensap naar smaak toe.
Je kunt het ook in een vijzel maken of in een hoge beker en dan met de staafmixer.

Ik heb ongeveer de helft van de pesto gebruikt voor de pastasalade (250 gram), wat over is vries ik in voor een volgende keer.


Pastasalade




1 opmerking:

  1. Ik heb nog wel een stekje zevenblad voor je. Dan kun je volgend jaar kilo's zevenbladpesto maken

    Klinkt goed die pasta. Wil je ook een zak voor mij meenemen als je daar weer komt?

    BeantwoordenVerwijderen

NRelate Widget