donderdag 2 mei 2013

Salade van koolrabi en witte kool

Salade van koolrabi en witte kool


Ik had een koolrabi gekocht maar wat kun je er eigenlijk mee….
Je kunt het stoven, grillen, koken maar ook rauw eten, lekker in een salade.
Het was een prachtige dag dus wilde ik wel iets van een salade maken.

We hebben op de pc een programma ‘receptzoeker’ daar staan nog lang niet alle maar al wel heel wat kookboeken in met de recepten die ons erg aanspreken.
Het is een heel werk om het in te voeren maar ik kijk er heel vaak in en kom dan recepten tegen die ik anders nooit had teruggevonden.
Je kunt op allerlei manieren zoeken, nu had ik koolrabi ingetikt bij ingrediënten en salade aangevinkt toen rolden er vijf recepten uit.

Wilde Venkel en Rabarber, Vier seizoenen lekker koken, Plenty en Veg.
Het recept uit Vier seizoenen en Veg had ik al een keer gemaakt nu Plenty maar een keer.
Of eigenlijk een beetje van Plenty en een beetje van mezelf, we hadden geen morellen en alfalfa in huis en ik heb er kappertjes aan toegevoegd.
Het was een heerlijke frisse salade, lekker met aardappeltjes uit de oven en een visburger. 
We hebben voor het eerst weer buiten gegeten, laat de zomer maar komen.

Ingredienten:

1 koolrabi
¼ witte kool
3 el dille, ik heb gedroogde dille gebruikt
2 el citroensap
2 el olijfolie
1 teen knoflook, fijngehakt
zout en witte peper

Bereidingswijze:

Snijd de koolrabi in dunne plakken van 5mm en schil deze. Snijd de plakken in reepjes van 5mm breed en 5cm lang.
Snijd de witte kool in repen van 5mm.
Doe alle ingrediënten behalve de kappertjes zout en peper in een grote mengkom en kneed alles met de hand een minuut zodat alle smaken zich kunnen mengen .
Doe de kappertjes erbij en zout en peper naar smaak.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

NRelate Widget