maandag 13 mei 2013

Suikerbrood oftewel Sûkerbôle




Heerlijk een dikke plak suikerbrood met boter, een gebakje gelijk.
Meestal als we in Friesland komen kopen we er wel één, een echte van de warme bakker.
Nu ook een ‘echte’ van de thuisbakker, we hadden nog suikerchips in de kast staat, uit Friesland dus daar kon het niet aan liggen.
Het recept komt uit ‘De Banketbakker’ dat moest ook goed zijn….

Maar daar heb ik zo mijn twijfels over, in het recept staat niks over hoe lang je moet kneden, de eerste en tweede rijs zijn maar 15 minuten !?
De eerste rijs heb ik nog volgens het recept gedaan, 15 minuten, maar nadat ik de kaneel en suikerchips had toegevoegd en er een broodje van gevormd had moest het een tweede 15 minuten rijzen.
Na 15 minuten was er nog helemaal geen rijs, en ik verwacht in de oven ook geen wonderen dus maar op mijn gevoel nog 45 minuten toe gegeven, een tweede rijs van een uur dus.
Het broodje was nu redelijk gerezen, de oven voorverwarmd tijd om af te bakken.

Een heerlijk suikerbroodje maar de volgende keer pas ik de rijstijden aan naar twee keer 45 minuten, eens kijken wat dan het resultaat wordt. Ook kan het wel in een kleiner broodbakblik, het recept heeft het over een blik van 30 cm, dat is echt een mega groot blik, ik heb het 28 cm blik gebruikt maar dat vind ik nog te groot. Het mag van mij wel een hoger brood worden dus dan moet het in een kleiner blik.

Ingrediënten:

300 g bloem
10 g gedroogde gist
200 g koude melk
15 g witte basterdsuiker
Geraspte schil van ½ citroen
50 g roomboter
6 g zout
190 g witte kandijsuiker of suikerchips
3 g kaneel


Bereidingswijze:

Kneed van de bloem, gist, melk, basterdsuiker en citroenrasp een soepel deeg.
Kneed dan de boter en het zout erdoor.
Laat het deeg, afgedekt met een theedoek, 15? minuten rijzen op een warme plek. Kneed er dan de suikerchips en de kaneel door. Vorm het brood en leg het in een goed ingevette bakvorm.
Laat het opnieuw 15? minuten rijzen.
Verwarm de oven voor op 170 C.
Bak het suikerbrood 30 minuten in de voorverwarmde oven. Haal het brood na het bakken meteen uit de vorm en laat het op een rooster afkoelen.
Je kunt het brood nog insmeren met gesmolten boter, ik heb dit niet gedaan.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

NRelate Widget