woensdag 8 mei 2013

Salade van rode biet



Salade van rode biet


Rode bieten, we lusten ze graag en eigenlijk altijd uit eigen tuin. Van de zomer zo vers uit de tuin en van de winter uit de vriezer.
We eten ze meestal warm met een rauw uitje en een yoghurt sausje met mierikswortel, maar het was nu zulk mooi weer dus heb ik er een salade van gemaakt.

Klaar om uitgeplant te worden


We zaaien ze in het voorjaar in het kasje, als ze groot genoeg zijn worden ze buiten uitgeplant, dan kan het echte groeien beginnen.
Het is een makkelijk gewas met altijd wel een goede opbrengst. We varieren wel eens in variëteit Bolivar, Nero of Cylindra, wat smaak aangaat vinden we niet dat er veel verschil is.
Volgend jaar wil ik ook wel eens gele bietjes proberen, dat staat zo leuk…..
Het is nu wel even afzien als ik ze  vers zie liggen bij de biologische boer maar ik koop ze niet, we wachten onze eigen bietjes af.

Deze salade is eigenlijk niet eens een recept, je kunt het met van alles combineren.
De bieten die ik nu gebruikt heb komen uit de vriezer, ik snij ze altijd in partjes, dat eet lekkerder dan geraspt vinden wij.

Ingrediënten:

450 g rode biet, gekookt in partjes
2 sjalotjes, in dunne halve ringetjes
2 el kappertjes
3 el lekkere olijfolie
2 el balsamico azijn
bosje bieslook, gesneden
bosje majoraan, alleen de blaadjes

Je kunt dan nog variëren met:
noten (walnoten, pecannoten, hazelnoten)
blauwe kaas
geitenkaas
noten olie
citroensap
appel
linzen
rucola
munt

Bereidingswijze: 

Hussel alles door elkaar, breng op smaak met peper en zout en serveer op kamertemperatuur.
Je kunt de kaas als je die erdoor doet ook net voor het serveren toevoegen dan blijft deze nog een beetje wit in plaats van rood.


1 opmerking:

  1. Ja, bietjes, heerlijk! Ook mijn favoriet.
    Heb ze ook voorgezaaid in de kas en daarna in de tuin geplant. Dit jaar 2 soorten, weet ze niet zo uit m'n hoofd, ronde en ovale in elk geval. De chioggia en gele bieten komen volgend jaar denk ik. Van bieten krijg je nooit genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen

NRelate Widget