vrijdag 17 mei 2013

Wortelsalade met komijn en knoflook van Claudia Roden



Wortelsalade met komijn en knoflook

Als we vis eten dan vind ik het altijd moeilijk wat erbij moet. Doperwten, sperziebonen, worteltjes of broccolli meestal wel één van die vier. Sperziebonen vind ik nog een beetje te vroeg, het zijn nog buitenlandse en dat wil ik liever niet. Doperwten hebben we altijd in de vriezer, voor een noodgeval zeg maar, broccoli is altijd lekker maar hadden we niet in huis. En dan worteltjes, winterpeen of zomerworteltjes, gekookt, gestoomd, of rauw, je kunt er eigenlijk best wel veel mee.

Ik had nog winterpeen liggen, van de bioboer, lekker zoet met de klei er nog aan. Ik koop, als we het zelf niet hebben, de aardappelen, wortel en uien altijd biologisch. Ik heb wel eens gelezen dat alles wat onder de grond groeit heel veel gif krijgt, en dat eten we liever niet. Of het ook zo is weet ik niet zeker maar biologisch is natuurlijk altijd beter.
Ik koop de groenten graag bij ‘De Lepelaar’ een biologisch dynamisch tuindersbedrijf in 't Rijpje, met een winkel waar ze van alles verkopen, brood , zuivel, diverse kruidenierswaren en natuurlijk groente.

Deze keer is het de wortelsalade uit het boek ‘Duizend-en-één smaken’ van Claudia Roden geworden.
De wortel wordt niet rauw gegeten maar wordt beetgaar gekookt, je kunt ze vast ook stomen.
Je kunt de salade prima van te voren maken, want hij wordt koud gegeten.
Het was een heerlijke wortelsalade, er staat ook nog een variant in het boek met knoflook en munt, die de volgende keer maar eens maken.


Ingrediënten:

5 grote wortelen (ca. 600 g)
zout en zwarte peper
4 el extra vergine olijfolie
4 tenen knoflook, fijngesneden
1 tl gemalen komijn
sap van een ½ citroen


Bereidingswijze:

Schil of was en schrap de wortelen en verwijder kop en staart. Snijd ze overlangs in vieren, en dan elk stuk doormidden zodat het repen worden. Kook ze in 10-15 minuten beetgaar in kokend water met zout en giet ze af.

Verhit de olie in een grote koekenpan en doe de wortelen er in met de knoflook, komijn en een beetje zout en peper. Roerbak ze op halfhoog vuur tot de knoflook gaat kleuren. Besprenkel ze met citroensap en serveer ze koud.

Wij hadden er een stukje kabeljauw bij en rijst met mosterdsaus, heerlijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

NRelate Widget