zaterdag 20 april 2013

Boerenappelcake

Boerenappelcake
Alweeeeer een appeltaart recept. Ja, dat komt omdat ik het appeltaartenboek van Janneke Philippi vaak opensla en ik altijd appels in huis heb. Deze cake is gebakken in een brownie bakvorm, zodat je er vierkantjes van kunt snijden en het daardoor makkelijk met je handen kunt eten.
Een eenvoudige, luchtige cake: precies goed.

Ingrediënten
200 gram ongezouten roomboter, op kamertemperatuur
200 gram kristalsuiker
200 gram bloem
10 gram bakpoeder
3 eieren
3 eetl melk
snuf zout

2 appels, geschild, in blokjes (nu Elstar)
1 theel kaneel
20 gram suiker
poedersuiker

Bereiding
Klop in de KitchenAid of met de mixer de zachte boter en de suiker met een snuf zout zacht. Voeg een voor een de eieren toe.
Voeg de bloem en het bakpoeder toe en mix tot een glad beslag.
Meng ten slotte de melk erdoor (zonder melk kan ook, ik heb het recept maar aangehouden).
Schep het beslag in de brownie bakvorm, bekleed met bakpapier.

Meng de appel met de kaneel en de suiker. Druk de appelblokjes in het beslag.
Bak in ongeveer 40 minuten in een oven op 180 graden en lik ondertussen de deeghaken en de spatel af (net als vroeger). Heerlijk die cakegeur in huis!
Laat de cake afkoelen in de vorm. Bestrooi met poedersuiker en snijd in blokjes.

Ik ga het ook nog eens proberen met rabarber erbij. Of ik maak de rabarber kokoscake van Karin... want die was echt verrukkelijk.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

NRelate Widget