woensdag 10 april 2013

Luchtige citroenpudding

Luchtige citroenpudding



Zo eten we nooit een toetje en zo een paar keer vlak achter elkaar.
We aten witte bonen, om precies te zijn citroenbonen, we vinden het lekker, het is makkelijk en zeker niet duur.
We hebben ze altijd vers, nou ja gedroogd uiteraard, je moet ze een nacht voorweken en dan op de dag zelf een half uurtje koken. Als de bonen al wat ouder zijn moeten ze langer koken.

Een erg makkelijke maaltijd en omdat ik toch wel wat wilde koken werd het een toetje.
Ik wilde wat met melk en het liefst ook met citroen, ik kon in de boeken niet iets vinden waarvan ik dacht: ja dat moet het worden.
Dan maar even op internet kijken, dan is bijna altijd het eerste blog waar ik kijk van Caroline, een super mooi blog met prachtige foto’s.
Ik tikte er dessert in en jawel hoor dat was het dessert wat ik wilde maken, luchtige citroenpudding.
Ik las in de reacties al dat het ze niet altijd even gemakkelijk uit de ramekins komen, dus daar was ik al op voorbereid. Ik had ze goed ingevet en ook goed af laten koelen.
Ze kwamen er dan ook wel uit maar niet zo mooi als bij Caroline, dus voor een echt mooie foto moet je even op haar blog kijken.

Het was heerlijk, lekker fris, een soort van cakeje met een topping van lemoncurd.


Ingrediënten:
140 g suiker
30 g roomboter, op kamertemperatuur
2 eieren, gescheiden in eiwitten en eidooiers
1 tl vanille extract
geraspte schil van 1 citroen
30 g bloem
een snufje zout
60 ml citroensap, van ca 1½ citroen
160 ml volle melk

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 180º C.
Vet 4 ramekins goed in met boter.

Doe de boter en suiker (min 2 el, die heb je nodig voor de eiwitten) in een kom en meng met de mixer tot het glad en licht is.
Voeg één voor één de eidooiers toe en meng tot ze goed opgenomen zijn.
Meng het vanille extract en de citroenrasp erdoor.
Voeg de bloem en het zout toe en mix tot alles net gemengd is.
Verlaag de snelheid en voeg het citroensap en de melk toe. 
Zet opzij.

Klop in een schone kom de eiwitten bijna stijf, voeg beetje voor beetje de 2 el suiker toe en mix tot de eiwitten volledig stijf zijn en pieken vormen.
Vouw de eiwitten met een spatel in drie gedeeltes  voorzichtig door het mengsel.
Schrik niet; het deeg is erg vloeibaar.

Ramekins gevuld met het deeg


Verdeel het deeg over de ramekins. Plaats de ramekins in een bakblik en voeg zoveel heet water toe tot ze voor de helft in het water staan. Bak ze 40 - 45 minuten in de oven of tot de bovenkant goudbruin is en er een ingestoken satéprikker droog en schoon uitkomt.
Haal de ramekins uit het water en laat ze volledig afkoelen.
Het mooiste is als je ze uit de ramkins serveert maar als dat niet lukt kan het ook in de ramkins.
  


Ramekins uit de oven


1 opmerking:

  1. Hoezo geen mooie foto!?!?
    Het water loopt me in de mond.
    Beetje jammer dat je mij niet hebt uitgenodigd; ik zie dat je er genoeg gemaakt hebt...
    je hebt m'n telefoonnummer toch nog wel??

    Ik ga dit ook eens maken. Dit zijn de betere toetjes.
    En het verbaast me niet dat je het recept bij Caroline gevonden hebt.

    BeantwoordenVerwijderen

NRelate Widget