vrijdag 5 april 2013

Zeebaars in witte wijn ('en papillotte')




Zeebaars in witte wijn 'en papillotte'

Vanmiddag weer naar de markt geweest en o.a. twee mooie zeebaarzen gekocht.
Mijn favoriete vis: heerlijk zacht wit vlees. En ik hou wel van het fileren en gepriegel als de hele vis op je bord ligt. Een filet is altijd zo snel op. Bij bereiding van een hele vis blijft het vlees altijd mooi sappig, het droogt niet zo snel uit. En je kunt de vis met van alles vullen. Heel makkelijk.
Uit het boek van Bart van Olphen 'Het Nederlands Viskookboek' heb ik dit gerecht gekozen (iets aangepast)

Ingrediënten
2 zeebaarzen
1 citroen, in plakjes
paar eetl fijngesneden peterselie
paar eetl fijngesneden dragon
olijfolie
peper en zout
flinke scheut witte wijn (de rest drink op als je voor de oven staat en verwachtingsvol naar de aluminiumpakketjes kijkt en daarna als de vis op je bord ligt)

Bereiding
Snijd de vis aan beide kanten diagonaal in, ongeveer om de 5cm. Vul de sneden met een schijfje citroen, peterselie, dragon, olijfolie, peper en zout.
Leg elke vis op een groot stuk aluminiumfolie (2 of 3 dubbel), vouw tot een pakketje en schenk wat witte wijn naast de vis.
Pak de vis goed in en zet ongeveer 15 minuten (afhankelijk van de dikte) in een oven van 180 graden.
De kern moet 60 graden zijn om de vis te kunnen serveren.


Zeebaars uit de oven

Daarbij hadden we stokbrood en een salade van wortel en komkommer. Ik had eerder al een nieuwe mandoline gekocht. Met m'n andere mandoline kun je alleen plakjes snijden, deze heeft verschillende opzetstukken. Ik moet zeggen: het viel me niet tegen, redelijk goede reepjes (julienne) en een handig bakje waar de groente invalt. Vandaag zijn m'n vingers niet in het mes gekomen, dus ik was best tevreden.


Nieuwe mandoline werkt redelijk goed

Ingrediënten
2 wortels, julienne gesneden
1/2 komkommer, julienne gesneden
1 eetl fijngesneden peterselie
1 eetl fijngesneden dragon
2 eetl rijstazijn
1 theel suiker
1 eetl citroensap
1 theel sesamolie
1 teentje knoflook, geperst
1 eetl geraspte verse gember


Wortelsalade met gember en rijstazijn
 

Daarna een panna cotta met frambozencoulis. Ik werd op een goed idee gebracht toen ik vanochtend op de blog keek :). Het was heerlijk. Meestal maak ik panna cotta alleen met room. Deze versie met de helft melk en de helft room was eigenlijk net zo lekker. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

NRelate Widget