maandag 22 april 2013

Witbrood uit m'n nieuwe rijsmandje

Witbrood
Een nieuw broodbakboek! 'Hoe bak ik brood' van Emmanuel Hadjiandreou. Er staan zoveel mooie foto's in, ik wil alles wel maken. Het eerste recept is dit eenvoudige witbrood.
Er staat bij: 'dit is het brood waarmee je het beste je bakkersavontuur kunt beginnen'.
Dus dat doe ik dan maar.

Nieuw kookboek
Afgelopen week heb ik rijsmandjes besteld op internet, uit Duitsland:
http://www.teetraeume.de/themes/kategorie/index.php?kategorieid=20

Een rijsmand geeft steun en vorm aan het rijzende deeg. De mandjes van bamboe of houtvezel met een spiraalpatroon laten een mooie spiraalvorm als afdruk op de korst achter. Daardoor zien de broden er na het bakken rustiek uit (mooi woord).
Ze nemen tijdens het rijzen ook een klein beetje vocht op waardoor de buitenkant van het deeg minder plakt. Je kunt het deeg daardoor ook iets makkelijker insnijden ('scoren').

Op de website van Levine las ik dat de mandjes voor 1 kg brood geschikt zijn.
Dus het zijn twee ronde en twee ovale van bamboe geworden, beide voor 1 kg brood.
Ik ben er al wel achter dat een ronde voor 500 gram brood ook wel handig is (of onmisbaar...)
Dus die is ook al besteld :) Je moet je hobby wel serieus nemen, vind ik.
Voor gebruik worden de mandjes ruim bestoven met bloem. Een rijsmandje gebruik je om het brood te laten rijzen, het gaat dus niet de oven in!


Nieuwe rijsmandjes voor 1kg brood
Ingrediënten
300 gram tarwebloem
5 gram zout
2 gram droge gist (of 3 gram verse)
200 gram water

In dit recept werd een broodvorm voor 500 gram gebruikt, maar ik wilde natuurlijk m'n nieuwe rijsmandje gebruiken. Het ging prima in de mand voor 1kg, al denk ik dat het keren van het brood in een kleiner mandje nog makkelijker gaat.

Bereiding
Meng alle ingrediënten met een spatel tot ze goed gemengd zijn. Laat 10 minuten staan voordat je gaat kneden. Ik heb het 7 minuten in de KitchenAid gekneed.Daarna in een met zonnebloemolie ingevette kom, bedekt met folie, laten rijzen tot het volume is verdubbeld. Dat duurde bij mij ongeveer 1,5 uur.
Druk het deeg voorzichtig met je knokkels in zodat de lucht uit het deeg ontsnapt.

Haal de deegbal uit de kom m.b.v. een deegkrabber en leg op een met bloem bestoven werkvlak.
Doe wat zonnebloemolie op je handen, dan plakt het minder.
Maak het deeg plat en ovaal. Vouw de rechter- en linkerkant naar binnen toe. Druk een beetje aan zodat alles aan elkaar plakt. Rol het deeg van boven naar beneden op tot een compacte rol.

En dan..... komt het rijsmandje in zicht. Flinkt met bloem bestuiven en leg het deeg met de naad naar boven in het mandje.
Bedek weer met folie en laat opnieuw rijzen, ongeveer 45 minuten, tot het net iets minder dan dubbel zo groot is.


Na de 2e rijs in het rijsmandje, keer het brood op een bakplaat en snijd in
Rol het brood voorzichtig uit het mandje op een stuk bakpapier op een bakplaat. Snij in met een scherp mes en zet in een oven op 240 graden. Giet meteen een kopje koud water onder in de oven (in een braadslede bv) en doe de deur van de oven dicht.
Verlaag de oventemperatuur naar 200 graden en bak in ongeveer 30-35 minuten goudbruin.

Het brood is gaar als de bodem van het brood hol klinkt als je er op klopt.
Laat afkoelen op een rooster.







2 opmerkingen:

  1. Goede avond,

    Ik kwam toevallig op jullie blog en las het bovenstaande recept. Ik heb vandaag toevallig hetzelfde boek gekocht en ben gaan meelezen vanuit het kookboek. En nu moet ik toch echt kwijt dat ik het bizar vind dat jullie het recept bijna letterlijk overnemen en er alleen stappen uit weghalen of omkeren ( bijv. naad naar boven ipv naar beneden zoals op pagina 23 van desbetreffende boek staat). Ben benieuwd of dat dan jullie 'eigenheid' is, of meer de ontkenning van het (naar mijn idee schaamteloos) overnemen van iemand anders werk.

    Groet, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Esther,
    Op deze blog worden recepten getest: recepten van anderen, nooit van onszelf, want wij bedenken geen recepten.
    Er staat dan ook duidelijk bij vermeld uit welk boek het recept komt of van welke website of blog we het hebben gehaald.
    Als het resultaat van een recept ons tegenvalt of we hebben het iets aangepast waardoor het nog lekkerder wordt, of het recept nog beter leesbaar is, dan staat dat erbij. Dat doen we voor onszelf, zodat we een volgende keer opnieuw een goed resultaat krijgen.
    Het heeft dan ook niks te maken met 'eigenheid' of 'schaamteloos overnemen'.
    Als je het blogbericht beter had gelezen, dan had je niet zo'n rare reactie hoeven achterlaten.

    BeantwoordenVerwijderen

NRelate Widget