maandag 29 april 2013

Muffins met citroen en frambozen

Citroen frambozen muffin

Oh jee ik ben een beetje stout geweest, ik heb een nieuw kookboek gekocht. Het is een hele tijd goed gegaan maar ik kon me deze keer niet beheersen...
Het is al een wat ouder boek dus ik dacht nu of nooit, stel je voor dat hij straks niet meer te krijgen is…
Dan is er maar één oplossing, kopen!
Het is ‘Hoe wordt ik een goddelijke huisvrouw’ van Nigella Lawson, het hele boek gaat over bakken, zowel zoet als hartig.
En bakken doe ik graag dus is het een mooie aanvulling op de boeken die we al hebben.



Ik wilde er ook wat uit maken uiteraard, het ligt nogal voor de hand om dan iets te maken waar chocolade in zit. Dat was ook eerst wel de bedoeling maar het weer werd zo zomers het mocht ook wel wat frisser zijn en dan kom je al gauw bij citroen uit.
Het zijn dus de muffins met citroen en frambozen geworden, frambozen hebben we nog genoeg in de vriezer en citroen hebben we ook altijd wel in huis.
Het zijn heerlijke frisse muffins geworden, hoe kan het anders, citroen is zuur en frambozen ook.
Ze zijn niet moeilijk om te maken en je hebt weer wat lekkers bij de thee.

Ingrediënten:

60 g boter (het recept zegt gezouten boter, ik heb dat niet gedaan)
200 g bloem
2 tl bakpoeder
½ tl dubbelkoolzure soda
150 g fijne suiker
¼ tl zout
het sap en geraspte schil van 1 citroen
ongeveer 1,2 dl melk
1 groot ei
150 g frambozen (ik had ze uit de vriezer en dat ging prima)

Een muffinplaat voor 12 muffins
Eventueel papieren vormpjes voor in de muffinvorm ( ik heb de muffinvorm goed ingevet dit ging prima)

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 200° C.
Smelt de boter en laat afkoelen.
Roer in een grote kom bloem, bakpoeder, dubbelkoolzure soda, suiker zout en citrusschil door elkaar.
Giet in een maatbeker het citroensap plus zoveel melk dat je 2 dl vocht hebt (het gaat schiften maar dat geeft niet). Klop er het ei en de gesmolten boter door. Giet dit bij de droge ingrediënten en roer kort.
Het beslag moet net gemengd zijn.
Spatel de frambozen erdoor en schep dit mengsel (klonterig) in de muffinbakjes. Ik doe het altijd met een ijslepel.
Bak de muffins ongeveer 25 minuten, als de bovenkant veerkrachtig voelen zijn ze gaar.
Laat ze 5 minuten iets afkoelen in de vorm en haal ze er dan uit, laat verder afkoelen op een rooster.





2 opmerkingen:

  1. Ja dat ziet er weer lekker uit, echt zo'n recept dat ik ook zou kiezen.
    En stiekem een boek gekocht... eigenlijk heel raar dat deze nog niet in je boekenkast stond.
    Als er iemand veel bakt dan ben jij het wel.
    Ik denk dat ik 'm ook nog maar moet kopen. Want stel je voor dat ie niet mee te krijgen is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vond ik dus ook, raar dat ik die nog niet heb..
      Ik wás degene die bakt maar jij kan er tegenwoordig ook wat van, dus dat boek zal er we komen ;-)

      Verwijderen

NRelate Widget