zaterdag 13 april 2013

Salade van aardappeltjes en doperwtjes




Salade van aardappeltjes en doperwtjes

Het is nog niet echt voorjaar. Als ik naar buiten kijk dan denk ik: het is weer voor een stoofpotje, hachee en pompoen. En dat is nou juist waar ik geen zin meer in heb. In de kookboeken let ik weer meer op plaatjes met tomaten, frisse groente, sla en vis op de bbq. Lichtere gerechten.
Dit gerecht past wel bij de lente, dat groene van de doperwtjes, dat geel van het ei. We hadden er zalm-tongrolletjes bij.
Het recept komt uit Plenty, ik heb het iets aangepast, o.a. dille i.p.v. basilicum toegevoegd.
Op de markt had ik kleine Charlotte aardappeltjes gehaald. Je kunt ze prima in de schil eten. Ze kunnen gekookt worden, maar ze blijven mooier (en gezonder) als je ze stoomt. Daarvoor heb ik een stoompan of een stoommandje. Voor kleine hoeveelheden is het mandje meer geschikt. Een bodempje water in de pan, het mandje erop en zodra het water kookt zet je het vuur lager en doe je de deksel op de pan.
De eieren stoom je als de aardappeltjes bijna gaar zijn nog een paar minuten mee.
Dit soort gerechten zijn leuk om te maken als je net nieuwe aardappeltjes uit eigen tuin hebt en veel kruiden uit de kruidentuin kunt plukken. De doperwtenplantjes staan nog in de vensterbank; ik denk dat ze volgende week wel in de moestuin kunnen worden gezet.

Ingrediënten
kleine aardappeltjes, in de schil, gewassen
100 gram doperwtjes, uit de vriezer
2 takjes dille
4 takjes peterselie
30 gram pijnboompitten
30 gram parmezaanse kaas
2 teentjes knoflook
1 dl olijfolie
zout en peper

Bereiding
Stoom de aardappeltjes in een stoommandje. Koken kan ook, maar zorg ervoor dat het niet te hard kookt, dan scheurt de schil makkelijk.
Kook de erwtjes 1 minuut, giet af en spoel af met koud water.
Maak in de keukenmachine een pesto van de dille, peterselie, pijnboompitten, parmezaanse kaas, knoflook, olijolie, peper en zout. Hou het grof, het is lekker als je stukjes kaas en noot proeft.
Pesto maken doe ik altijd op gevoel. Als het te dik is door de nootjes en kaas, dan doe ik er nog wat olijfolie en kruiden bij en druk ik nog een paar keer op de pulseerknop van m'n staafmixer.
I.p.v. pijnboompitten gebruik ik ook wel andere noten. Hazelnoten, walnoten, amandelen....
Meng de pesto en erwtjes door de aardappeltjes als ze nog warm zijn.


Charlotte aardappeltjes stomen in een stoommandje


Lekker met vis

1 opmerking:

  1. Helemaal mijn ding, ziet er heerlijk uit!
    Als we op het mooie weer moeten wachten eten we we voorlopig nog stampot ;-(
    Nee hoor lekkere lichte gerechten ik kijk er naar uit mmmmm

    BeantwoordenVerwijderen

NRelate Widget