zaterdag 20 april 2013

Miniclafoutis met abrikozen

Miniclafoutis met abrikozen

Deze week heb ik een kookworkshop gedaan met als thema Franse Bistro.
Als dessert stond deze clafoutis op het menu. Meestal vind ik clafoutis wat teveel naar omelet smaken, maar deze versie met amandelmeel en in cognac gewelde abrikozen had dat niet.
Dus vanavond heb ik ze weer gemaakt. Het recept heb ik omgerekend naar 4 stuks.

Clafoutis is een dessert uit de streek Limousin. Traditioneel wordt het gemaakt met kersen die in een beboterde ovenschaal worden gelegd en waarover een vrij dik flensjesbeslag wordt gegoten.
In principe worden de kersen niet ontpit, want de pitten geven tijdens het bakken extra smaak aan het gerecht. Ik heb dit wel eens gedaan, maar ik vond het vervelend dat ik voorzichtig moest eten, omdat ik die pit er nog uit moest zien te krijgen. En dat leidt af als je aan het genieten bent.
Als ik een kersenclafoutis maak is het dus zonder de pitten.

Ingrediënten, 4 stuks
50 ml cognac
4 gedroogde abrikozen
40 gram suiker
1 ei
1 eidooier
80 ml room
15 gram amandelpoeder
10 gram zelfrijzend bakmeel
1/2 vanillestokje, leeggeschraapt
snuf zout
muffinvorm
boter of spray om in te vetten
poedersuiker

Bereiding
Laat de abrikozen ongeveer 15 minuten (of langer) in de cognac wellen.
Meng de overige ingrediënten in een kom met de mixer tot een vloeibaar maar luchtig mengsel.
Vet een muffinvorm in met boter of spray en verdeel het beslag over 4 vormpjes, tot ze bijna vol zijn.
Laat in elke vorm een uitgelekte abrikoos zakken.
Bak 20 minuten in een oven op 160 graden.
Na het bakken zakken ze nog een beetje in. Bestrooi met poedersuiker en serveer lauw.
Lekker met vanille ijs of parfait en karamelsaus. Of zo bij de koffie.



Lekker met vanilleijs

1 opmerking:

  1. Mmmm lekker, ik denk je bent er al weer vroeg bij...
    Ik ontpit de kersen ook, ben zuinig op mijn kiezen ;-)
    Vandaag brood bakken??

    BeantwoordenVerwijderen

NRelate Widget