vrijdag 26 juli 2013

Koolrabisalade






De boekenverzameling is weer een beetje uitgebreid en wel met (weer) een boek van Ottolenghi.
Of eigenlijk van Yotam Ottolenghi en Sami Tamimi want die wordt meestal vergeten terwijl hij ook zeker zijn aandeel zal hebben.
Het is het boek 'Jeruzalem'  een verzameling recepten uit hun beider geboortestad.
Weer een prachtig boek met geweldige foto's en verrassende recepten, je zou denken het is wel een keertje op maar nee hoor ik denk dat ook dit boek weer een succes is. 
Ik heb al diverse keren gelezen dat dit boek de andere twee boeken overtreft. Ik kan daar nog geen oordeel over geven omdat ik heb boek nog maar net heb en als ik zie hoeveel ik al uit 'Plenty' heb gekookt dan staat die bij mij met stip op nummer één, de tijd zal het leren......


 
Het eerste recept is koolrabisalade, niet zozeer omdat ik dat zo graag wilde maken maar meer omdat er een koolrabi in de moestuin stond die op moest. Een samenloop van omstandigheden dus.
Een heerlijke knapperige salade perfect met dit zomerse weer welke bij een bbq zeker niet zou misstaan.



Ingrediënten:

3 middelgrote koolrabi's (750 g totaal)              
80 g Griekse yoghurt
70 g zure room
50 g slagroom
1 kleine teen knoflook, fijngewreven
1½ tl citroensap
1 el olijfolie
2 el munt, fijngesnipperd
1 tl gedroogde munt
20 g miniwaterkers (rucola is ook een optie)
½ tl sumak
zout en witte peper

Bereidingswijze:

Schil de koolrabi's, snijd ze in blokjes van 1½ cm en doe ze in een grote kom.
Maak de dressing door de yoghurt, zure room, slagroom, knoflook, citroensap en olijfolie door elkaar te roeren. Voeg ¼ tl zout toe en naar smaak versgemalen peper en klop alles door elkaar. Giet de dressing over de koolrabi, doe de verse en gedroogde munt en de helft van de waterkers erbij en meng alles. Verdeel de rest van de waterkers erover en bestooi de salade met de sumak.






1 opmerking:

  1. Lekker!
    Ik ga het boek vanmiddag toch ook maar halen.
    Mooie foto trouwens :)

    BeantwoordenVerwijderen

NRelate Widget