donderdag 11 juli 2013

Zoete aardappelkoekjes




Ik had ze al een keer gemaakt en dat was zo’n succes dat ik ze nog een keer heb gemaakt.
Heerlijke koekjes van zoete aardappel uit Plenty. Er staan diverse recepten in met zoete aardappel, de meeste heb ik wel gemaakt en allemaal zijn ze lekker.
Het is alleen jammer dat de zoete aardappel niet uit eigen tuin komt, Judith had het er ook al over maar volgens mij kun je ze hier niet telen, ze hebben meer warmte nodig. Het is ook eigenlijk geen aardappel maar wordt wel als zodanig verkocht. Ik vond een leuk artikeltje op internet waar het allemaal in beschreven staat: zoeteaardappel

Ik heb het halve recept gemaakt voor twee personen. De volgende keer maak ik het hele recept en vries de koekjes die over zijn in, tenminste als er koekjes overblijven…..

Ingredienten voor 4- personen:

1 kg zoete aardappel, in flinke stukken gesneden
2 tl sojasaus
100 g bloem
1 tl zout
½ tl fijn kristalsuiker
3 eetl. fijngesneden bosui
½ tl fijngesneden verse rode chilipeper, of naar smaak
Royaal boter om te bakken

Saus:

50 g griekse yoghurt
50 g zure room
2 eetl. olijfolie
1 eetl. citroensap
1 eetl. fijngesneden koriander

Bereidingswijze:

Stoom de zoete aardappelen botergaar en laat ze in een vergiet minsten een uur uitlekken. Ik heb ze gewoon gekookt maar wel ruim een uur laten uitlekken.
Klop intussen alle ingrediënten voor de saus door elkaar en zet opzij.

Doe de aardappelen als ze droog zijn en een mengkom met de overige ingrediënten (behalve de boter). Mix alles goed, tot een gelijkmatig mengsel, dit gaat heel gemakkelijk met de hand. Meng niet te lang, het moet een samenhangend mengsel zijn. Voeg als het te vochtig is nog wat bloem toe.

Smelt een beetje boter in een koekenpan met antiaanbaklaag. Schep voor elk koekje en eetlepel aardappelmengsel in de pan en druk het met de bolle kant van de lepel uit tot een koekje van zo’n 5 cm doorsnede en 1 cm dikte. Bak de koekjes op halfhoog vuur in circa 6 minuten aan beide kanten tot ze een mooi bruin korstje hebben. Leg de koekjes tussen twee lagen keukenpapier om het vet op te zuigen. Dien ze heet of warm op en geef er de saus bij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

NRelate Widget