zondag 21 juli 2013

Strawberry shortcake oftewel cakeachtige scones met aardbeien




We kregen hoog bezoek vanuit Friesland dus dan is het bijna verplicht om wat te bakken voor bij de thee. Maar wat, dat is altijd moeilijk. Het liefst iets nieuws wat we allebei nog niet eerder hebben gemaakt of eigenlijk wat Judith nog niet eerder heeft gemaakt.
Ik vond het wel leuk om iets met aardbeien te maken en al bladerend door het boek Home Made Zomer kwam ik deze strawberry shortcakejes tegen.
Ja dat moest hem worden, niet heel erg moeilijk en weer eens helemaal wat anders.
De wekker vroeg gezet zodat ik ze op de zelfde dag kon maken, super vers zo uit de oven dat is natuurlijk het aller lekkerst.
Het recept zou zijn voor 8 stuks maar ik heb er 10 wat kleinere uitgehaald en toen nog een tweede blik met 6 iets grotere. De eerste 10 had ik in een ijstang van 55mm afgevlakt en de laatste 6 ook in de ijstang van 55m maar dan met een kop erop.
De grotere heb ik bij de thee geserveerd en ik kreeg de indruk dat het erg lekker was……

Ingredienten:

Voor de vulling:
500 gram aardbeien, kroontjes eraf en gehalveerd
50 gram suiker (ik heb 20 gram gebruikt omdat onze aardbeien van zichzelf al lekker zoet zijn)
De rasp van een sinaasappel
125 ml slagroom, stijf geklopt (zonder suiker)

Voor de shortcake:
450 gram bloem
150 gram suiker
4 tl bakpoeder
Snufje zout
100 gram koude boter, in blokjes
125 ml slagroom
2 grote eieren
½ tl vanille – extract

Beetje lichte olie voor het invetten van de ijstang

Bereidingswijze:

Doe de aardbeien in een kom met de suiker en het sinaasappelrasp en zet afgedekt weg.
Verwarm de oven voor op 190° C.

Pulseer in een keukenmachine de bloem, bakpoeder, suiker en het zout door elkaar, doe de boter erbij en pulseer dit erdoor tot je fijne kruimels hebt.
Klop de eieren los en doe dit samen met de slagroom bij het mengsel.
Druk nog een paar keer op de pulseknop tot het deeg net samenhangt, niet te lang.


Schep nu met een ingevette ijsschep of maatschep bollen op het bakblik. Ze moeten niet te dicht op elkaar omdat ze nog flink rijzen.
Bak ze 12-14 minuten mooi goudbruin en gaar.
Laat ze uit de oven op een rooster even rusten, snijd ze door en doe er een flinke lepel slagroom op met daarover de gemarineerde aardbeien.






1 opmerking:

  1. Ja, ik vond ze (meervoud :) superlekker!
    De sinaasappel door de aardbeien, het knapperige van de korst.
    Het water loopt me alweer in de mond....

    BeantwoordenVerwijderen

NRelate Widget