dinsdag 23 juli 2013

Salade van quinoa, tuinbonen, radijs en avocado





Het is tuinbonentijd dus opzoek naar recepten met tuinbonen kwam ik dit recept tegen in ‘Plenty’.
Het sprak me meteen aan, quinoa vinden we heerlijk net als avocado, radijs en uiteraard tuinbonen, dus dit moest wel lekker zijn.
Ik heb er de grote tuinbonen voor gebruikt, dit kan prima omdat ze dubbel gedopt worden. Dubbel doppen houd in dat je ze na het koken nog en keer dopt, je haalt dan het grijze vliesje eraf en houd de helder groene boontjes over.
Wij hadden er crostini’s bij van zelfgebakken brood met hazelnoten, belegd met tuinbonenpuree en geitenkaas. Een heerlijke zomerse lunch buiten op het terras in goed gezelschap, wat wil een mens nog meer!


Voor 6 personen (of zoals bij ons voor 4)

200 g quinoa
500 g gedopte tuinbonen (vers of diepvries)
2 middelgrote citroenen
2 kleine rijpe avocado's
2 tenen knoflook, fijngehakt
200 g radijs, overlangs doormidden gesneden
50 g paarse radijscress (of kleine paarse basilicumbiaadjes)
1 eetl. gemalen komijnzaad
3/4 dl olijfolie
1/4 theel. gedroogde chilivlokken
zout en zwarte peper

Bereidingswijze:

Doe de quinoa in een pan met royaal water, breng het aan de kook en laat de quinoa 9 minuten zachtjes koken. Giet de quinoa af in een fijne zeef, spoel het onder de koude kraan en laat het drogen.

Doe de tuinbonen in een pan met kokend water, breng weer aan de kook en giet de bonen direct af in een vergiet (ik heb ze een minuutje laten koken). Spoel ze af onder de koude kraan en laat ze uitlekken. Druk met je vingers de tuinbonen uit het vliesje en gooi deze weg.

Snijd met een scherp mes aan beide kanten een kapje van de citroenen. Zet ze op een snijplank en snijd met een scherp mes de gele schil en het witte vlies eraf; volg hierbij de na­tuurlijke bolling. Houd de citroenen boven een grote mengkom en snijd de parten vruchtvlees tussen de vliezen uit. Knijp de vliezen boven de schaal met de partjes vruchtvlees uit.




Schil de avocado's, snijd ze doormidden en verwijder de pit. Snijd de helften in dunne plakken doe ze in de kom met citroensap en partjes. Doe de droge quinoa erbij en voeg de tuinbonen, knoflook, radijs, de helft van de cress, de komijn, olijfolie en chilivlokken toe met wat zout en peper. Schep alles heel luchtig door elkaar en zorg ervoor dat de plakjes avocado heel blijven. Proef en doe er naar smaak nog wat zout en peper bij. Serveer de salade op een schaal en garneer met de rest van de cress.

Een heerlijke eenvoudige salade!




2 opmerkingen:

  1. Heerlijk al die recepten van Ottolenghi! Ik ben ook fan. Deze staat ook nog op mijn lijstje, ik heb al zoveel gemaakt, maar wil alles wel maken. Het zijn de kookboeken waar ik het meest uit kook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat idee had ik al dat je ook fan bent ;-) Het lijkt soms wel of we gesponsord worden door Ottolenghi zo vaak komen er gerechten van hem voorbij. En ik ben bang dat dat nog wel erger wordt, ik heb namelijk sinds kort ook 'Jeruzalem' en ook daar staan weer de heerlijkste dingen in. Nu liggen er dus drie favorieten op de keukentafel....
      Deze salade is zeker de moeite waard om uit te proberen.

      Verwijderen

NRelate Widget