woensdag 17 juli 2013

Lasagne met courgette, ricotta en tomatensaus



 
Eindelijk, we hebben weer courgettes in de tuin. Het heeft even geduurd, maar nu kunnen we elke dag weer eentje plukken. Er zijn weer een heleboel courgettegerechten die ik wil gaan maken. Dus de komende tijd zal er wel meer courgette op de blog te vinden zijn, denk ik.
Vandaag als eerste een vegetarische lasagne van Bill Granger.
Ik hou van ricotta en deze combi sprak me wel aan, maar 500 gram ricotta leek me erg veel. Dus ik heb de helft gebruikt (1 bakje). En dat bleek toch wat te weinig.....
Dus wees niet eigenwijs, en gebruik gewoon 500 gram, zoals in het recept.


Ingrediënten
2 blikken tomaten
1 teentje knoflook, geperst
2 eetl extra vierge olijfolie
500 gram ricotta
40 g Parmezaanse kaas, geraspt
1 eetl  verse oreganoblaadjes
verse lasagnevellen (van de AH bv)
2 courgettes, schuin in schijfjes gesneden
verse oreganoblaadjes, als garnering

Bereiding
Verwarm de oven voor op 200 °C.
Kook de tomaten ongeveer 20 minuten in een middelgrote steelpan op een matig tot laag vuur tot ze enigszins zijn ingedikt. Voeg knoflook, olijfolie, zout, peper en suiker toe en laat nog een minuut koken. Haal van het vuur.


Meng in een kom ricotta, Parmezaanse kaas, oregano en wat zout en peper door elkaar.

Giet wat tomatensaus in een ovenschaal, zorg ervoor dat de hele bodem bedekt is. Leg drie lasagnevelletjes op de tomatensaus. Verdeel met een lepel een derde van het ricotta-mengsel gelijkmatig over de velletjes en schep daar een derde van de courgetteschijfjes op. Leg hier een tweede vel op en herhaal de procedure tot je vier lagen hebt met bovenop een lasagnevel. Verdeel nog wat tomatensaus over de laatste bladen.

 Bak ongeveer 25 minuten in een oven op 200 graden.

 
 
 

Het recept  is afkomstig uit het kookboek ‘Man in de keuken’ van Bill Granger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

NRelate Widget